perjantai 18. marraskuuta 2016

Hotellin sydän -työskentelyä vastaanotossa

Hotellin vastaanotto on hotellin keskus. Sieltä löytyy kaikki tieto hotelliin liittyen ja sieltä voi myös kysyä esimerkiksi tietä apteekkiin tai pankkiautomaatille. Vastaanotto on monesti myös yhteyspaikka ravintolan ja kerroshuollon ja monen muun osaston välillä. Vastaanottovirkailijan pitää tuntea hotelli läpikotaisin ja tietää miten asiat toimii hotellilla.

Asiakkaan majoittumisessa on monta vaihetta. Ensin asiakas tekee varauksen, jonka joko vastaanottovirkailija kirjaa järjestelmään tai asiakas voi tehdä myös itse netissä. Sitten asiakas saapuu hotelliin. Sen jälkeen asiakas kirjataan sisälle ja hänelle annetaan huone ja tehdään avainkortti huoneeseen. Tämän jälkeen asiakas voi kysellä jotain vastaanotosta tai muuten tarvita apua. Asiakkaan lähtiessä hän maksaa huoneen, jos ei ole maksanut jo tullessa. Tämän jälkeen asiakas kirjataan ulos. 

Vastaanottovirkailijan työ ei ole pelkkää vastaanotossa seisomista. Usein pitää käydä esimerkiksi tekemässä lisävuode huoneeseen tai siivoamassa sen jälkeen, kun siivoojat ovat jo lähteneet. Asiakkaat voivat tilata huoneeseen vaikka viiniä tai muuta sellaista ja se pitää viedä huoneeseen.

Itse olen työskennellyt vastaanotossa ja se vaatii aikaa, että sen oppii tekemään rennosti ja luontevasti. Aluksi jouduin aika paljon tuijottamaan tietokoneen ruutua ja keskittymään siihen. Mutta, kun oppii käyttämään järjestelmää, niin pystyy enemmän keskittymään asiakkaaseen ja asiakkaan kanssa jutteluun. Itse opin aluksi tärkeimmät asiat eli sisäänkirjaamisen ja uloskirjaamisen ja maksutoiminnot. Sitten aloin pikkuhiljaa oppimaan varauksen tekemisen ja varauksen muuttamisen.

Itse tykkään olla vastaanotossa, koska saa olla tekemisissä ihmisten kanssa ja jokainen päivä on erilainen. Ikinä ei tiedä, mitä sinulta tullaan kysymään. Vastaanotossa näkee myös paljon erilaisia ihmisiä ja eri kansallisuuksia, koska majoitus on olennainen osa matkailua. Vastaanottovirkailijan työ on monimuotoista ja itse voisin kuvitella tekeväni sitä vuosikausia ilman, että kyllästyisin siihen nopeasti. Vastaanottovirkailijoita tarvitaan aina, niin jos ala vähänkään kiinnostaa, niin kannattaa lähteä opiskelemaan ja kokeilemaan, että olisiko se sinun alasi.

-Laura S

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti